23948sdkhjf

Thorsminde: Beliggenheden i top for helt særlig niche til energiøen

Af størrelse lille, men beliggenhedsmæssig helt perfekt i forhold til den kommende energiø i Nordsøen

Thorsminde Havn har noget, som ingen andre vestkysthavne har i forhold til Energiø Nordsøen.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.

Den tidligere fiskerihavn fra 1967 er nærmeste landfaste punkt for den kunstige ø, som skal opføres 70-80 kilometer ude i Nordsøen og udstyres med transformationsstation, havvindmølleparker og søkabler.

Den korte afstand mellem Thorsminde og "byggepladsen" til havs, vil kunne spare tid og brændstof, og forbedre regnestykket for projektets økonomi og bæredygtighed.

- Vi ser rigtig gode muligheder i Energiø Nordsøen og går benhårdt efter mandskabstransport til og fra øen både i byggefasen, og når øen er i drift, siger Lisette Sønderby, havnechef for Thorsminde Havn siden februar 2019. 

15 fiskekuttere og masser af plads

Med en flåde på kun 15 fiskekuttere, der stadig hænger ved ud af tidligere 100 fartøjer, har havnen masser af plads og ledige lokaler til interesserede firmaer, som løber med opgaverne på energiøen. 

- Vi kan tilbyde nogle ret fleksible rammer med bygninger og arealer, som aktørerne har stor frihed til at indrette, som de vil, eller rive ned og bygge nyt.  Samtidig fik vi for nylig miljøtilladelse til en helikopterlandingsplads på havnearealet, og en ny direkte vejadgang til energihavnen, som realiseres i år og næste år. 

En anden god ting ved Thorsminde er nærheden til en større by. Holstebro ligger kun 35 minutter væk.

Og netop det er et vigtigt parameter for aktører indenfor offshore. Af sikkerhedshensyn må byggearbejderne på offshore nemlig højst have en times transport til og fra hjem eller hotel. Det forhold gør ikke alle vestkysthavne lige oplagte som "mandskabs-hub" for energiøen og andre offshore projekter i Nordsøen. 

Store spillere er rykket ind

Thorsminde sidder ikke stille mens det store energiø-projekt er under opsejling. Allerede nu er Thorsminde Havn godt på vej til at have skabt sin helt egen niche som grøn offshore-havn i form af mandskabstransport til og fra havvindmølleprojekter i Nordsøen.

Allerede nu er fremtiden som servicehavn for Nordsøens grønne offshore epoke ved at materialisere sig i den vindforblæste havn midt på Jyllands vestkyst. 

Sidste år landede havnen to vigtige kæmpeopgaver indenfor havvind. 

I foråret 2022 indgik det tyske energiselskab RWE en aftale med havnen, der gør Thorsminde til service- og energihavn for vindmølleparken Thor i Nordsøen, der skal bygges i perioden 2025-2027. 

Ifølge RWE vil Thor skabe 200-400 midlertidige job i byggefasen fordelt på internationalt mandskab og nyansat lokal arbejdskraft, og i den 30-årige driftsfase 50-60 permanente arbejdspladser. 

Få måneder efter var det svenske Vattenfall, som havde bud efter Thorsminde Havn som basehavn for byggeledelsen til selskabets to havvindmølleparker, Vesterhav Nord og Vesterhav Syd, som skal stå færdigt allerede i år. 

Thorsminde Havn og Energiø Nordsøen 

Energiøen opføres 70-80 kilometer ude i Nordsøen stik vest for Thorsminde

Det gør Thorsminde Havn til energiøens nærmeste landfaste punkt og havn

Havnen blev bygget i 1967 som fiskerihavn og har kommunalt selvstyre

I fiskeriets guldalder i 1980-90 holdt 100 fiskekuttere til her - af dem er kun 15 tilbage (2023)

Arealmæssigt råder havnen over 100.000 kvadratmeter og 800 meter kajplads

Havnedybden er 4-5 meter

Omsætning (2022): 11 millioner kroner

Meget af den gamle fiskerihavn omdannes i disse år til energihavn med fokus på havvind

Havnen er nu basehavn for byggeledelsen af Vattenfalls Vesterhav Syd og Nord havvindparker (2022-2023)

Tyske RWE har også valgt havnen som mandskabshavn (servicehavn) for Thor havvindpark (2025-2027) 

Kilde: Holstebro Kommune, Danske Havne og havnechef Lisette Sønderby

Artiklen er en del af temaet Energiøer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125