23948sdkhjf

Ulogisk lovgivning straffer elbilejere med solceller på taget

Af Flemming V. Kristensen, formand for Dansk Solcelleforening og indehaver af FKSol.

Det går forrygende med udfasningen af fossile biler. Antallet af solgte elbiler stiger markant i disse år. Inden 2030 forventes der at være 1 mio. elbiler i Danmark. For at understøtte salget af elbiler har Folketinget besluttet, at der frem til 2030 gives en refusion for den el, der bruges til opladning af elbiler.

Ordningen giver typisk en besparelse på 2.600 kr./år med en afgiftsreduktion på 0,96 kr./ kWh inkl. moms for en bilist der kører 15.000 km/år svarende til 2.700 kWh/år. Betingelsen for at opnå en afgiftsfritagelse i dag er, at man benytter afgiftsbelagt el fra elnettet via ladestanderen. Det giver god mening.

På samme måde gælder det for elektricitet produceret fra solceller på parcelhustage. Elektriciteten, der forbruges af producenten, eller parcelhusejeren, selv, er afgiftsfritaget. Elafgiftsfritagelsen for egenproduceret strøm gælder uanset, hvad producenten forbruger elektriciteten til. Begge ordninger indebærer en afgiftsfordel.

Hvad ordningerne ikke kan håndtere, er situationen, hvor solcelleejeren den ene dag lader sin elbil op med strøm fra taganlægget og et par dage senere lader elbilen op med strøm fra elnettet. En ellers meget virkelighedsnær situation.

Husstande med elbil, der anskaffer sig et solcelleanlæg, mister ulogisk nok retten til afgiftsfritagelse på strøm fra elnettet til at lade elbilen op. Det fremmer ikke den grønne omstilling, at rettigheder mistes, når man som forbruger træffer et grønt valg.

Elbilsejeren skal naturligvis ikke afgiftsfritages for grøn strøm, der ikke er afgiftsbelagt. Det giver sig selv. Men modsat kan det heller ikke være rimeligt, at en grøn investering i solceller, koster elbilsejeren i tabt afgiftsrefusion, når bilen oplades med strøm fra det kollektive elnet, fordi solen ikke skinner.

Dansk Solcelleforenings beregninger viser, at det vil gøre det mindre økonomisk attraktivt at investere i solceller, når du er elbilsejer. Men kan det virkelig være rigtigt? Burde grønne initiativer ikke i stedet indrettes, så de går hånd i hånd?

Der er ingen tvivl om, at solceller og elbiler er et perfekt match.

Det er oplagt at oplade elbilens batteri med grøn strøm direkte fra solcellerne på taget. I dag griber hjemmearbejde stadigt mere om sig. Rigtig mange danskere arbejder hjemme flere dage om ugen. Det åbner op for at elbilen kan lades i løbet af dagen, hvor solen skinner og solcelleanlægget laver grøn strøm.

Elbils- og solcelleejeren kan også anskaffe sig et batteri og lagre strømmen fra solcelleanlægget i dagtimerne og bruge den grønne strøm i spidslast og til opladning af elbilen på et senere tidspunkt. I vores naboland Sverige har man valgt at begunstige købet af batterier i kombination med solceller.

Men det ændrer ikke ved det ulogiske i, at elbilsejere ikke får refusion af elafgiften, når de oplader elbilen med strøm fra elnettet, hvis de samtidig har et solcelleanlæg på taget.

Ønsker Folketinget flere elbiler på vejene og flere solceller på tagene, så skal der andre virkemidler til. De nuværende ordninger bør justeres, så man ikke straffes økonomisk, når man er ejer af både elbil og solcelleanlæg. Men hvad er den gode løsning?

Vi kan tage et kig på modellen for afgiftsrefusion for varmepumper. De gældende afgiftsregler for boligejere med varmepumper indebærer, at der betales elafgift for de første 4000 kWh strøm (svarende til en typisk husstands årlige elforbrug), der trækkes fra elnettet. Resten af elforbruget trukket fra det kollektive elnet afgiftsfritages.

En løsning kunne være at ensrette afgiftsreglerne på energiområdet, så den samme refusionsmodel, der gælder for varmepumper, bliver gældende for boligejere med elbil. Vi rydder på den måde op i komplekse energiregler og stiller området for varmepumper og elbiler ens. Det er da en forenkling, der er til at forstå.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093