23948sdkhjf

Analyse: Behov for 400 offshore-fartøjer de nærmeste år

Udsigterne er gode for offshore-rederierne, da behovet for offshore-fartøjer vil stige betydeligt de næste år og kun få nybygninger er på vej

Der vil blive behov for yderligere 400 offshore-fartøjer i de to år frem til 2025. Det vurderer den maritime analysevirksomhed Clarksons Research, som citeres af Tradewinds.  

Esbjerg-rederi opruster til offshore-renæssance

Det er blandt andet efterspørgsel på olie- og gasmarkederne, der har sat gang i den øgede efterspørgsel.'

Da der kun er få nybygningsordrer vurderer Clarksons, at udnyttelsesgraden for den eksisterende flåde vil stige.

Direktør i Clarksons Steve Gordon oplyser endvidere, at OSV-markedet steg med yderligere otte pct. i 2022.

- Vores fremskrivninger tyder på, at der vil være behov for yderligere 400 fartøjer globalt i løbet af de næste to år. Efterspørgslen voksede med omkring 200 sidste år, fortæller han til Tradewinds, der kan oplyser, at der i 2022 kun blev leveret 50 nye offshorefartøjer.

Offshore-rederier på charmeoffensiv i USA

Clarksons Research gør desuden opmærksom på, at der i 2022 er givet offshoretilladelser til en værdi af 103 mia. USD, og at dette tal formentlig vil stige til 107 mia. USD i 2023.

- Samlet set er offshore olie- og gasmarkedet på det bedste niveau i ti år samtidig med, at momentum i havvind fortsætter, uddyber Clarksons-direktøren.

Artiklen er en del af temaet Energiø Nordsøen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Leverandører under luppen i Nordsøen
Ørsted indgår potentielt gigantaftale om 5 GW havvind og PtX i Irland
Energinet har 100 store udbygnings- og investeringsprojekter på vej
Energiø Bornholms skæbne hviler på havvindmarkedets skuldre
Rønne Havn sender nye havneudvidelser for 590 mio. kr. i EU-udbud
Grønt lys til overplanting åbner døren på klem for PtX på Energiø Bornholm

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14